Leerproblematiek

Hoe kun je omgaan met faalangst?

Hoe kun je omgaan met faalangst?

Iedereen heeft wel eens spanning gehad tijdens het maken van een examen of bij het geven van een presentatie. Dit is gezonde spanning en zorgt ervoor dat je geconcentreerd blijft om goed te presteren. Maar wanneer spanning echt problemen voor je veroorzaakt, en ervoor zorgt dat jij niet goed kunt functioneren, spreken we over faalangst.

Veel mensen van verschillende leeftijden worstelen met faalangst. Bij faalangst is de spanning zo groot dat je simpelweg niet meer in staat bent om goed te presteren. Hoe kun je dit overwinnen?

Wat is faalangst precies?

Faalangst is letterlijk de angst om te falen. Dit spreekt voor zich. De angst om ergens voor te falen of niet aan de verwachtingen van anderen te voldoen vormen een belemmering om goed te kunnen presteren.

Natuurlijk, we falen allemaal wel eens en niemand is daar blij mee. Maar wanneer iets niet lukt puur omdat je je te veel zorgen maakt, is dat natuurlijk ontzettend zuur. Zeker wanneer je juist nog zo goed had gestudeerd.

Faalangst tast in eerste instantie het zelfvertrouwen aan. Dit alles kan natuurlijk heel vervelend zijn bij het maken van een toets, examens of huiswerk.

Er bestaan drie verschillende soorten faalangst:

  • Motorische faalangst: de angst om lichamelijk (fysiek) te moeten presteren
  • Sociale faalangst: de angst om contact te maken met anderen
  • Cognitieve faalangst: de angst om te falen voor een toets of examen

Het meest vervelende bij faalangst is dat je niet meer in staat bent om goed en helder na te denken. Het kan er voor zorgen dat je een black-out krijgt, waardoor je dingen vergeet die je normaal wel wist. Het kan voor veel stress zorgen en schoolprestaties komen hieronder te lijden.

De oorzaak van faalangst

Faalangst is natuurlijk niet iets dat je van de ene op de andere dag krijgt. Vaak komt het voort uit negatieve ervaringen die je thuis of op school meemaakt. Het kan zijn dat de druk om te presteren op school erg groot is en dat leerlingen worden afgerekend op gemaakte fouten. Hierdoor neemt het zelfvertrouwen af en kan er al snel angst om te falen ontstaan. 

Ook in de thuissituatie kan dit voorkomen. Als ouders te hoge eisen stellen en negatief reageren op prestaties of fouten die het kind maakt, kan dit een negatief effect hebben op het zelfvertrouwen. Ook dan ontstaat er angst om te falen.

Als ouder is het dus belangrijk om je kind positief te stimuleren, welk leerniveau je kind ook heeft. Een realistische benadering van school- of opleidingskeuze kan hierbij belangrijk zijn.

Faalangst overwinnen

Er zijn een aantal dingen die kunnen helpen bij het omgaan met faalangst en er aan bij dragen de faalangst te overwinnen. Misschien wel het belangrijkste is dat je het niet als een probleem ziet, maar het accepteert en probeert om positief te blijven denken. Dit is zeker niet altijd makkelijk, maar wel de beste manier om weer aan je zelfvertrouwen te werken.

Vaak wordt faalangst minder wanneer men iets vaker doet. Wanneer je met een positieve ondersteuning, in een veilige omgeving iets al een aantal keren probeert, zal je al beter beslagen te ijs komen.

Om faalangst bij proefwerken, examens of presentaties te vermijden is een goede voorbereiding essentieel. Met behulp van de juiste studievaardigheden is het makkelijker om lesstof op te nemen. Mocht het dan toch nog mis gaan kun je jezelf niets verwijten. Onthoudt dat het niet erg is om fouten te maken, iedereen maakt namelijk wel eens fouten.

Tips en adviezen tegen faalangst

Neem de volgende 10 tips en adviezen in je op wanneer je worstelt met faalangst:

  1. Iedereen maakt fouten, iedereen faalt.
  2. Denk eens na waar je precies bang voor bent. Wat is er het ergste dat kan gebeuren? En is dat echt zo erg?
  3. Falen hoort erbij. Iedereen zal sterker worden van 'vallen en opstaan'.
  4. Zorg dat je realistische doelen stelt en vecht door de angst heen.
  5. Zorg dat je goed beslagen te ijs komt. Bereid je goed voor.
  6. Probeer positief te denken. Het is wetenschappelijk bewezen dat jezelf kordaat toespreken helpt.
  7. Vier overwinningen! Neem dat moment om je trots te voelen op wat je hebt bereikt.
  8. Ben niet te streng voor jezelf. Je bent echt geen loser als je faalt.
  9. Vraag advies aan mensen die je vertrouwd. Zoek mensen die al vaker met een soortgelijk bijltje hebben gehakt.
  10. Knoop positieve feedback in je oren! Leg positieve feedback of complimenten niet zo maar naast je neer.

Wanneer je al deze dingen echt in je opneemt, kun jij faalangst de baas. Ga faalangst met een open vizier tegemoet. Zorg ervoor dat faalangst jou niet kan belemmeren. Je kunt het!

Mocht je er echt niet uitkomen, dan kun je altijd professionele begeleiding zoeken. Daar is helemaal niks mis mee. Een goede begeleider kan jou leren om weer vertrouwen in jezelf te krijgen en tot goede prestaties te komen. 

0 reacties op dit artikel

Plaats een reactie

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Reageren met je eigen account? Log hier in.

Volg BijlesNederland op Facebook!